«Сюрпризи» пенсійної реформи: вік, стаж, пільговики, розмір пенсії

Депутати Верховної Ради прийняли в другому читанні і в цілому урядовий проект Пенсійної реформи. Однозначно не підтримали законодавчу ініціативу тільки БЮТівці і комуністи: чи то й справді визнали закон неприйнятним, чи то побоялися надати традиції українського популізму. Депутат Наталія Королевська навіть зняла свої поправки з голосування і закликала колег покинути сесійну залу, пообіцявши оскаржити відбувається в Конституційному Суді. Чим була викликана така реакція опозиції?

Справа в тому, що з підготовленої до другого читання версії законопроекту були вилучені багато одіозні нововведення. Зокрема, пропонувалося:

1) зберегти пенсійний вік для жінок на рівні 55 років,

2) використовується при призначенні пенсій показник заробітку також повинен був залишитися на колишньому рівні (1 рік замість 3 років),

3) зберігалося право працюючих пенсіонерів на перерахунок пенсій у зв’язку з підвищенням прожиткового мінімуму.

Але під час голосування депутати проігнорували більшість пропозицій від опозиції. Однак не можна стверджувати, що прийнята пенсійна реформа — погана. Найголовніше, що пенсійний закон, нарешті, почне діяти, і це відкриває можливості для подальших змін у пенсійній системі. Адже зрозуміло, що нинішні зміни — це тільки початок, і в жодному разі не можна сказати, що пенсійна реформа у нас вже завершена. Більш того, в старіючому суспільстві пенсійна реформа повинна бути перманентною — це нормальна міжнародна практика. Саме тому «Судово-юридична газета» провела правовий аналіз пенсійної реформи, щоб зрозуміти, які зміни необхідно внести в неї найближчим часом.

Розмір пенсії після реформи

Категорії пенсіонерів         до реформи *                    після реформи *

Народні депутати             13 000 грн                           7640 грн

Судді                                 10 000 грн                          7640 грн

Журналісти                        3 000 грн                            2560 грн

Науковці                           4 000 грн                            3770 грн

Вчителі                            1 000 грн                             870 грн

* При розрахунках використовувалися середні показники по галузі

База розрахунку пенсій буде братися не за останній рік — у зв’язку зі зміною формули розрахунку пенсії, — а в середньому за три останніх. У 2010 р. середня зарплата для розрахунку пенсії становила приблизно 2000 грн, в 2009 р. — 1650 грн, в 2008 р. — 1574 грн. Таким чином, середнє арифметичне — 1741 гривня — знижує базу нарахування кожної пенсії на 259 грн. Додайте до цього ту обставину, що наднормативний стаж перетворюється на нормативний, і отримаєте остаточне уявлення про прийдешні зміни.

Єдиний спосіб поліпшити становище — це впровадити накопичувальний рівень пенсійної системи. Але його впровадження планується тоді, коли ПФУ стане бездефіцитним, що, очевидно, станеться нескоро.

Пенсійний вік

Отже, насамперед пенсійна реформа торкнеться всіх жінок України. Для них пенсійний вік підвищиться до 60 років (норма набрала чинності з 1 вересня 2011 р.). При цьому таке підвищення відбудеться поступово — щороку на 6 місяців протягом 10 років. Таким чином, і чоловіки, і жінки тепер будуть йти на заслужений відпочинок одночасно. Виняток становитимуть лише працівники держструктур: для чоловіків-держслужбовців пенсійний вік встановлюється на рівні 62 років (правда, дані зміни запрацюють лише з 2013 р.). Втім, деякі лазівки для тих жінок, хто хоче піти на пенсію раніше, все ж залишилися. Наприклад, не зазнав змін пенсійний вік для жінок, які виховують п’ятьох дітей, а також дітей-інвалідів. Таким чином, в 55 років будь-яка жінка може вийти на пенсію, маючи стаж 30 років, якщо у неї на руках є 5 дітей або дитина-інвалід. Також з 55 років зможуть отримувати пенсійну допомогу в повному розмірі і ті представниці слабкої статі, які працювали на посадах механізатора, педагога, медика, працівника культури та співробітника дорожнього управління.

Більше того, для всіх жінок передбачений трирічний термін т.нз. «Перехідного періоду» (до 2014 року), під час якого вони можуть вибрати, за яким законом виходити на пенсію: за новим чи старим. У першому випадку пенсія буде виплачуватися у повному розмірі, але пізніше на 6 місяців за кожен рік після 2011 р. А в другому — вийти на пенсію можна, відповідно, раніше, але з меншою сумою виплат (втрата 0,5% пенсії за кожний місяць дострокового виходу на пенсію). До речі, якщо мова йде про тих же медиків і педагогів, при виході на пенсію їм, як, втім, і працівникам соціальної сфери, покладається одноразова виплата розміром в 10 призначених пенсій. Причому у випадку з цими професіями справа стосується не тільки жінок, але й чоловіків. І хоча вченому і викладачеві в наші дні потрібно відпрацювати не менше 20 років, щоб говорити про пенсію, їм ще порівняно повезло. Трудовий стаж Закон піднімає страховий стаж до 30 років для жінок і 35 — для чоловіків. Крім того, у другому читанні парламент підтвердив поправку, яка встановлює виплату пенсій особам, визнаними інвалідами з урахуванням страхового стажу. Тепер претендувати на відповідні виплати інваліди зможуть при наявності на час настання інвалідності або на день звернення за пенсією збільшеного законом страхового стажу.

Для інвалідів першої групи до 25 років включно це стаж в 1 рік, від 26 до 28 років — 2 роки, від 29 до 31 року — 3 роки, від 32 до 34 років — 4 роки, від 35 до 37 років — 5 років, від 38 до 40 років — 6 років, від 41 до 43 років — 7 років, від 44 до 48 — 8 років, від 49 до 53 — 9 років, від 54 до 59 років — 10 років. Для інвалідів другої і третьої груп до досягнення 23 років — 1 рік, від 24 до 26 років — 2 роки, від 27 до 28 років — 3 роки, від 29 до 31 року — 4 роки, від 32 до 33 років — 5 років, від 34 до 35 — 6 років, від 36 до 37 років — 7 років, від 38 до 39 — 8 років, від 40 до 42 років — 9 років, від 43 до 45 років — 10 років, від 46 до 48 років — 11 років, від 49 до 51 року — 12 років, від 52 до 55 років — 13 років, від 56 до 59 — 14 років.

До речі, соціальна пенсія, яка становить 50% від мінімальної, покладається тільки тим, у кого є мінімальний стаж (збільшується з 5 до 15 років). Без пенсій залишаються, відповідно, ті, хто не має достатнього стажу. У той же час, якщо людина не виходить на пенсію за віком, то кожен перероблений в перші п’ять років рік буде надалі ознаменований 6% надбавки (що вище нинішньої надбавки у рази). А вже починаючи з шостого року, ставка надбавки зросте до 9%.

Спеціальні пенсії

На жаль, відкритим залишається питання спеціальних пенсій, тобто пенсій держслужбовців, науковців та їм подібних. Не секрет, що до цих пір ці люди продовжували ходити на роботу тільки тому, що попереду їх чекала підвищена пенсія. Якщо вони масово перестануть працювати, державі доведеться кепсько. По-перше, впаде сам апарат, по-друге, молоді уми потечуть за кордон, де вчені світила забезпечуються усім необхідним і їм не доводиться вибирати між любов’ю до грошей і любов’ю до науки. Таким чином, питання спеціальних пенсій безпосередньо пов’язане з потенційним дефіцитом молодих кваліфікованих фахівців. Розуміючи складність назріваючої проблеми, уряд відклав її рішення. На сьогоднішній день закон зменшує зарплату для обчислення пенсій для держслужбовців на 10% (максимум 14 400 грн), так що можна сказати, що можновладцям теж дісталося. Зокрема ч. 1 ст. 58 ЗУ «Про Кабінет міністрів Україна» доповнили забороною, згідно з яким розмір пенсії колишніх членів Кабміну не може перевищувати 80% зарплати, яка використовується для нарахування цієї самої пенсії. В результаті реформи розмір максимальної пенсії (або так званої vip-пенсії для осіб, які втратили працездатність) обмежується 12 прожитковими мінімумами, тобто становить 7640 грн. Відповідне обмеження стало самим ефектним, але навряд чи ефективним нововведенням пенсійної реформи. На ділі урізати пенсії колишнім депутатам з міністрами завадить Конституція, стаття 22 якої забороняє звужувати наявні соціальні права, так що привілейований пенсіонер запросто поверне собі свою пенсію через суд.

Коментарі

Закон вступив у силу з 1 вересня 2011 р. після підписання його Президентом України. І хоча він породжує більше запитань, аніж дає відповідей, закон є закон. Про те, хто і як планує з ним миритися, «Судово-юридична газета» дізнавалася безпосередньо у майбутніх пенсіонерів.

Олег Логвиненко, аудитор:

— Підвищення пенсійного віку закономірно через поступове старіння населення планети, причому темпи старіння зростають. За інших рівних умов, якщо не будуть знайдені нові джерела енергії або якщо не буде відчутних науково-технічних проривів, які скоротять витрати, кількість літніх людей буде все збільшуватися і працюючим буде все важче прогодувати пенсіонерів. Якщо в світі ця тенденція викликана підвищенням тривалості життя, то в Україну відчутний вплив може чинити і такий фактор, як зростання смертності серед молодих людей.

Михайло Смокович, суддя ВАСУ:

— Що стосується безпосередньо пенсійної реформи, то там є багато дискусійних питань. Зрозуміло, хотілося б, щоб пенсійне забезпечення було більше, але я вважаю, що це значно не вплине на потік юристів до судів, тому що ті, хто хотів, уже скористалися можливістю піти, і отримують пенсію, що перевищує введені обмеження, а ті, хто залишився, бачать свою діяльність не в межах розміру пенсії. На мій погляд, якщо будуть повністю реалізовані положення закону про судоустрій щодо матеріального забезпечення суддів під час їх діяльності, грошове забезпечення суддів буде значним у порівнянні з іншими видами юридичної діяльності. Таким чином, на тому, чи підуть люди працювати в суди, пенсійна реформа істотно не позначиться. Що стосується індивідуального накопичення, особисто я проти нього. Для чого тоді держава, яка повинна забезпечувати соціально вразливі верстви населення, в тому числі і громадян після досягнення певного віку? А якщо вже ці накопичувальні фонди є, необхідно, щоб все накопичене в них можна було передати у спадок. Інакше просто невигідно робити внески, щоб потім їх, можливо, отримати, а можливо і ні. Тому краще я знайду якийсь банк — міцний, міцний, потужний, — і якщо я не досягну певного віку, мої кошти отримають спадкоємці. А якщо у мене постійно забирають кошти до пенсійного фонду, де гарантія, що я їх згодом отримаю? Це невигідно.

Дмитро Притика, народний депутат:

— Що про пенсії говорити? Є закон. Хто молодий, той буде працювати. А тих, хто на межі 62-63 років, таких небагато (ті, хто хотів звільнитися до вступу закону в силу, вже не встигнуть). Це політичний момент — потрібно зрівняти якимось чином пенсії, які виплачуються звичайним громадянам з зарплатами суддів, прокурорських працівників. Моя особиста позиція завжди була іншою. Я вважаю, що потрібно тягнутися до кращого. Потрібно підтягувати людей до вищої розміром, а не тих, хто трохи більше має, спускати до нуля. Однак, мабуть, такий вже політично і економічно пережитий момент, що цей захід необхідний.

Ірина Мусатова, підполковник у відставці:

— Не забуваймо, що переважаюча кількість жінок працює на двох фронтах, один з яких — домашнє господарство. Тому вони втрачають Богом відпущене здоров’я набагато швидше за чоловіків. Я не економіст, а підполковник у відставці, який має тридцять років вислуги, можу припустити, що перебудову пенсійної реформи, закостенілою з часів СРСР, потрібно починати не з підвищення віку виходу на пенсію. Так, можливо, країні важко утримувати таку кількість пенсіонерів — це тяжка спадщина економічної розрухи. Так що, всіх нещасних бабусь і дідусів, які отримують крихти, смішну суму в 500-1000 гривень, — в топку! Невже неможливо знайти тямущих економістів, щоб почали реформу з іншого кінця? Не торкаючись інтересів і здоров’я людей?

Олександр Крупенко, інженер-монтажник:

— Я ніяк поки не можу оцінити прийдешню реформу: позитивна вона чи ні — покаже час. Якщо уряд зробить так, що індивідуальне накопичення дійсно запрацює, яка мені різниця, з якого фонду отримувати пенсію? Якщо ж ні, значить, уряд спрацює погано. Мені 28 років — я ще встигну щось придумати, а ось 45-річним, на яких проведуть розвідку боєм, я, звичайно, не заздрю, адже вони стануть свого роду піддослідними кроликами для відпрацювання нового механізму пенсійної системи, у тому числі і для індивідуального накопичення.

Катерина Бутовченко, Судово-юридична газета

«Сюрпризи» пенсійної реформи: вік, стаж, пільговики, розмір пенсії: 1 комментарий

  1. Якщо жінка матиме роботу у 55 років, вона сама на пенсію не піде, а що робити тим, кого у 55 скоротили, або підприємство закрили, як людині жити, поки вона знайде якусь роботу, бо ніхто не дивиться грамотний ти чи ні, 55 це клеймо, людина нікому не потрібна, подумайте хоч хтось про це, бухгалтер з 25 річним стажем, безробітний.

Обсуждение закрыто.